XX-es „út mellett az árokparton ülve”….készített chiptuningokról néhány szót.
Pályafutásom során már elég sokszor találkoztam azzal a feladattal, hogy egy már megírt „chiptunig” „beállítást” kellett helyrehozni, kiigazítani. Régen csak egy-két ilyen munka jutott 1 hónapra, mostanra már heti szinten kell ilyen jellegű munkát végeznünk.
Vannak autók, ahol különböző tünetei vannak a rossz beállításnak, de nagyon sok olyan eset is van, ahol csak biztosra akarnak menni a beállítással, mert vagy nem tudják, hogy hol készült a tuning, vagy tudják és pont ezért.
Audi A4 3.0TDI Chiptuning

Az Ügyfelektől legtöbbször hallott mondatok:
- Csak odajött egy laptoppal, állított valamit és már kész is volt.
- Parkolóban, benzinkúton, bevásárlóközpont parkolójában készült.
- Egy lepukkant garázssoron készült.
- Semmi mérés sem volt. Még próbakörös sem.
- Volt teljesítménymérő pad, de az ő autója nem padon lett állítva, csak kint az úton.
- Nem tartották fontosnak a mérést.
- Nem ez volt a fő szakmája.
- Kicsit rángat.
- Kicsit beráz.
- Kicsit füstöl.
- Betilt.
Arra a kérdésre, hogy miért nem a tuningot elvégzővel próbálják helyrehozni a hibát, arra is van néhány elég érdekes válasz:
- A tuningos szerint az autóval van a baj, nem a tuninggal.
- Nincs meg az eredeti program az autóhoz, vagy elhagyták.
- Már több százat megcsináltak ebből a típusból, nem lehet vele baj.
- Egyszerűen „elhajtottak”, hogy erre ők nem érnek rá.
- Nem elérhető többé.
„esik az eső és nem találsz rám”… 🙂
A mostani esetünk is egy hasonló történet.
Újonnan vásárolt autó, teljesítmény csökkenés hibával. A hibát rögös úton, de megtalálták, kijavították és grátiszként kapott egy kis teljesítmény növelést. Nem tudni hol és kitől, de ez nem is olyan fontos. Az autó tulajdonosát azért nem hagyta nyugodni a dolog, mivel hosszútávra tervezte az újonnan megszerzett autót. Szeretett volna biztosra menni, hogy a beállítással nincs gond. Eljött hozzánk és mint kiderült nagyon jól tette és szerencsére még időben.
Normál esetben a munkának a menete a következő:
- Hibakód olvasás
- Teljesítménymérés 4x4Dyno fékpadon, hogy megtudjuk a jelenlegi beállítással a nyomatékát.
- A mérés során folyamatos diagnosztikai adatgyűjtés
- Program kiolvasás
- Program elemzés
- Ha szükséges, eredeti program feltöltése
- Újabb teljesítménymérés, adatgyűjtés.
- Majd innen, már átveszi a helyet a nálunk készülő chiptuningok során alkalmazott normál chiptuning protokoll.

Nos, a jelen esetben a sorrend felborult mindjárt az elején. Ugyanis az autó teljesítménymérő padon lemérhetetlen volt. Nem azért, mert olyan nagy lett volna a teljesítménye, hanem a folyamatos diagnosztikai adatgyűjtésnek köszönhetően, még időben félbeszakítottuk a mérést.
Az adatgyűjtés során ugyanis olyan értékeket mutatott a műszer, ami kissé aggasztó volt. A turbónyomás az egekig szaladt, hozzá brutális mennyiségű üzemanyag kéréssel. A mérést 2500Rpm fordulatnál megállítottuk, nem mertük bevállalni a mérést.
Az autóban levő program kiolvasása után az aggodalmunk igazoltnak bizonyult. A szoftveren látszott, hogy aki készítette, az nem volt igazán a „helyzet magaslatán”. Több érték összevissza írva, a turbónyomás brutál megemelve, olyan értékek állítva, aminek köze nincs a teljesítményhez, stb…
A szerencse az, hogy a tulajdonosa nagyon keveset használta ezzel a programmal az autót.
Pár dolgot megjegyeznék ezzel kapcsolatban azoknak, akik szerint nincs különbség a chiptuning beállítások között:
A jelen esetben sem az volt a gond, hogy nem lett erősebb az autó. Biztos vagyok benne, hogy meg volt a plusz teljesítmény. Csak az nem mindegy, hogy milyen áron. Van egy-két olyan típus, mint pl. Audi, Vw, BMW, ahol viszonylag elég könnyű teljesítményt kicsalni az autóból, sokan pont ezért csak ezeket a típusokat vállalják, de egyáltalán nem mindegy, hogy milyen beállítással hozzuk ezt elő.
Ami még fontosabb, az a MÉRÉS. A teljesítmény mérés és a folyamatos műszeres kontroll a beállítás teljes folyamata alatt. Ha ezek valamelyike hiányzik, akkor az a beállítás számomra csak egy találgatás és szerencsejáték.
Nagyon sokszor bebizonyítottuk már, hogy egy sokkal „finomabb” és biztonságosabb beállítással, kevesebb módosítással is el lehet ugyanazt a teljesítményt érni, nem kell ahhoz „szanaszét írni” az autót!…Csak MÉRNI!