„Megbízok benne, de azért ellenőrzöm”. Ismerős az idézet? Nem biztos, hogy szó szerint így szól, de a lényeg remélem érthető.
Egy újabb gyakorlati példa a teljesítménymérés ellenzőinek. A tesztben két autó fékpadi mérése szerepel.

Amiben megegyezik mindkét autó:
Audi 3.0TDI Quattro 224LE BMK motorkóddal, melynek gyári adatai: 224LE/450NM
Mindkét autó gyári állapotban megközelítőleg hozza a megadott teljesítményt.
Mindkét autó, alkatrészek tekintetében teljesen megegyezik.
A teszteket közel azonos környezeti viszonyok között végeztük, természetesen ugyanazon a 4×4 DYNO teljesítménymérő fékpadon.
Mitől lesz érdekes a dolog?
A kapott eredményektől!
Mindkét autóra ugyanaz a szoftver módosítás került, de mindkét autónál más-más eredmény lett, ugyanarra a beállításra.
Lássuk a konkrét méréseket.
Audi A6 3.0TDI 224LE Avant
KM=LE
Kiindulási adatok: 233LE/435NM
Módosítás után: 273LE/550NM
Ennél az autónál használt módosításokat fogjuk 100%-ban „átültetni” a másik autó szoftverébe. Természetesen nem egy az egyben másolásról van szó, hanem a megfelelő helyen a megfelelő értékeket állítjuk az első autó alapján.
Audi A6 3.0TDI 224LE Sedan
Kiindulási adatok: 219LE/455NM
Az autó szoftverében ugyanazok a módosítások lettek eszközölve, mint az Avant tekintetében, de az eredmény teljesen más lett.
Módosítás után: 278LE/595NM
Ismét egy jó példa arra, hogy miért is szükséges a teljesítménymérés az egyes beállítások során. Igen, örülhetnénk is a nagyobb számoknak, de ha a tartósságot is szeretnénk szem előtt tartani, akkor nem árt egy kicsivel optimálisabbra állítani a motort. Ebben az esetben elsődlegesen az automata váltóra gondolok, hiszen a motor még nagyobb teljesítményt is lazán elviselne. A váltót nézve azonban nem árt megállni ennél a típusnál az 550NM körüli értéken. Ez az, amit teljesítménymérő fékpad nélkül nem lehet beállítani.
Mérés nélkül azt gondolnánk, hogy az egyik autón beállított érték a másik autón is ugyanazt a hatást fogja kiváltani, de ez a valóságban nem mindig valósul meg. Minden autó más és más módon reagál az adott beállításra, így a kapott eredmény is változó lesz.
Jobb esetben annyi történik, hogy ha ugyanarra a beállításra az autód mondjuk rosszabban reagál, akkor „csak” a teljesítményben nem lesz akkora változás (de ennek is örülsz, mert hát az érzés meg van), de ahogy a fenti példa is mutatja, rosszabb esetben túl nagy lesz a teljesítmény, amit már valamely másik alkatrész nem igazán szeret.
Ezért ebben az esetben is addig finomítottuk a beállítást, amíg a kívánt nyomatékot el nem értük.
Én azt vallom, hogy a beállítások során nem a legnagyobb számok kicsikarásában kell gondolkodni, hanem az autó és a tulajdonos számára is egy optimális, az autóra szabott beállítás létrehozásában. Ehhez szükséges látnunk a nyomaték lefutását abban a tartományban, ahol az autó a legtöbbet van használva és ez alapján lehet precízen beállítani a motor.
Ha szeretnél Te is egy optimalizált, nem széthajtós beállítást az autódra, vagy lemérni a teljesítményét, akkor vedd fel a kapcsolatot velünk. Nincsenek sablon programok! Minden beállítást az adott autó állapotához igazítunk fékpadon, a kérésednek illetve a lehetőségeknek megfelelően, folyamatos műszeres kontroll mérésekkel!