Autódiagnosztikai pomogácsok és tuning mumusok.
Megoldhatatlannak tűnő rejtélyek, hibakód mentes autók, autódiagnosztikai rémálmok.
A kóklerek és sufni tuning műhelyek odavágnak!
Autótechnika akkor...és most

Abban az időben mikor még tanuló voltam, nem volt túl változatos a magyarországi géppark. A következő autók fordultak meg általában a műhelyben: Lada, Wartburg, Trabant, Škoda, Dacia, Polski Fiat. Általában minden autónál megvoltak a szokásos típushibák. A hibakeresés aránylag egyszerű volt, nem kellett semmilyen digitális műszer, elég volt egy analóg multiméter, próbalámpa és stroboszkóp.
Ha világított a töltéslámpa, akkor a dinamót (generátort) kikaptuk, a begyakorolt rutint alkalmazva kicseréltük a szükséges alkatrészt és már mehetett is vissza a helyére. Nem indított az autó? Az akkumulátor vizsgálata után az indítómotor kiszed, szétszed, megjavít és vissza. Halványan világít az összes izzó? Testelési pont javítása és kész.
Az autótechnika azóta jelentős fejlődésen ment keresztül.

A hatékony munkavégzéshez már nem elegendő a voltmérő. Az autókat számítógépekkel látták el, melyek csak digitális úton kérdezhetők le. Ha világít az autóban a MIL hibajelző lámpa, akkor az első lépés mindig az autó számítógépének lekérdezése egy arra alkalmas autó diagnosztikai műszerrel.
A kiolvasott hibakód nem feltétlenül a konkrét alkatrészt jelöli meg hibásnak, hanem egy alap támpontot ad a későbbi hibakereséséhez. Pl. Ha a hibakód lambda szonda hibát ír, a legtöbben félreértelmezik és egyből kicserélik a szondát, holott lehet, hogy csak valamilyen egyéb hibának a következményeként került tárolásra.
Autószerelésnek nevezett átvágás.
Az autók hibafeltárása egyre bonyolultabb lett és komplexebb tudást igényel. Ha valaki nem tart lépést és nem fejleszti egyrészt a tudását, másrészt a technikai oldalt, a műszerezettségét, akkor komoly gondokba ütközhet, aminek a levét gyakran az ügyfelek isszák meg. Néhány hiba megtalálásához ezen felül szükség van elhívatottságra és nem kevés időre a rejtélyek feltárásához. Ezt egyre többen már nem tudják, vagy nem akarják bevállalni. Itt lépnek a képbe a sufni tuning műhelyek, a gyors megoldást kereső szerelők, az olcsó hamisítvány tuning és autódiagnosztikai műszerek.
„Tudjátok meg, hogy az erdőben rettenetesen elszaporodtak a pomogácsok!”
Senki nem tudja kik azok, vagy hogyan néznek ki.

Autószerelő pomogácsok és tuning mumusok.
Nem, vagy nehezen található a hiba oka? Vagy nincs kedved megkeresni? A megoldás egyszerű.
A hibakód eltüntetésének egy újabb ajtaja nyílt meg a hamisítvány autós műszereknek, a lelkiismeretlen szerelőknek és tuningosoknak köszönhetően. Ebből is, abból is egyre több van. Az önkéntes műhelyek száma megtízszereződött az utóbbi néhány évben. A képlet egyszerű: ha nem találod meg a hiba okát, tüntesd el a látható jeleit. Míg régebben egyszerűen a műszerfalból kivették az hibajelző lámpa izzóját, addig mára finomodott a módszer. Mivel a műszaki vizsgán figyelik a MIL lámpa működését, ezért más megoldást kellett keresni.
DPF OFF, EGR OFF, Hibakód OFF, mindent OFF-olnak az autódból, mintha ott sem lett volna.
Lelkiismeret furdalás nélkül eltüntetik a programból a hibakód kijelzést, hogy az soha többé ne világítson a műszerfalon a motor indítását követően. Ezzel több probléma is van.
- Mivel a motorvezérlő programját nem ismerik, ezért gyakran egy szoftvert végig futtatva törlik az összes hibát, azaz nem csak a jelzéshez tartozó releváns hibát, hanem mindet. Így ha később valami újabb baja van az autónak, a hibakód kiolvasó autó diagnosztikai műszer nem olvas ki semmit.
- Mindezt általában crackelt, hamisítvány műszerrel és szoftverrel végzik, ami veszélyt jelenthet az autód számítógépére is.
- Attól, hogy a hibajelzést megszüntetik, még az autó NEM javul meg.
- Ha Te veszel egy ilyen autót anélkül, hogy tudnál arról, mi történt a hibalámpával, elég sok problémába fogsz ütközni! Rengeteg pénzt fogsz otthagyni az autószerelőknél, mert nem fogják megtalálni a hibát.

Mit lehet tenni?
Autószerelő legyen a talpán, aki egy ilyen autónál megtalálja a hibát. Természetesen ha nincs hibakód, attól még a tünetek alapján lehet keresni hibát az élőadatok figyelésével, oszcilloszkóp használatával, teljesítmény méréssel és tapasztalatra alapozva, de rengeteg időt lehet megspórolni, ha van egy alap hibakódunk.
Ha már rengeteg időd elment a hiba keresésével, de még mindig nem jutsz előrébb, élj a gyanúval, hogy fennáll a hibakódok totális törlésének az esélye a te esetedben is! Nem árt ha mérlegeled ezt az esélyt is! Ilyenkor segít egy szoftver frissítés az alapállapot visszaállítására, vagy egy szoftver átvizsgálás egy megfelelő műhelyben.
Az említett példák sajnos nem légből kapott történetek. Már lassan heti szinten találkozunk hasonló esetekkel, amikor a tulajdonos nem is sejti, hogy milyen átalakításon esett át az autója. Gyakran a teljesítménymérés és a szoftver átvizsgálás után bukkan csak ki a dolog.
Ha szeretnél Te is egy optimalizált, nem széthajtós beállítást az autódra, vagy lemérni a teljesítményét, akkor vedd fel a kapcsolatot velünk. Nincsenek sablon programok! Minden beállítást az adott autó állapotához igazítunk fékpadon, a kérésednek illetve a lehetőségeknek megfelelően, folyamatos műszeres kontroll mérésekkel!