Gondolom nem örülnél annak, ha az égő házadat az olcsó kínai locsolótömlőmmel oltanám, mindenféle szakmai tudás nélkül?!
Mi váltotta ki ennek a cikknek a létrejöttét?
Sajnos már lassan heti szinten találkozok olyan esetekkel, ahol egy ismeretlen helyen készített tuning után nálunk köt ki az autó. Vagy azért mert az autó a tuning óta fura dolgokat művel és a tuningot készítő szerint a program jó, az autóval van gond, így nem is foglalkozik tovább az autóval, vagy egyszerűen nem érhető el többé.
Az ilyen és ehhez hasonló estek jelentősen rombolják azt, amiről a chiptuning valójában szól, egy fékpadon az autóra hangolt OPTimalizált beállításról!
Ha már kellően sokat olvastad a netet a témában, biztosan tudod, hogy kis hazánkban már nagyon sok és napról-napra egyre több „nagy tudású”, „profi” és egyéb titulusokkal ellátott szakember és tuningműhely nő ki a föld alól. Hirtelen az egyik napról a másikra válnak rengeteg tapasztalttal bíró és profi háttérrel rendelkező „műhelyekké”. Az egyik nap még az élet teljesen más területén tevékenykednek, a másik napon meg már profi chiptuning műhellyé válnak.
A környezetemben is tudok több olyan autószerelő műhelyről (még autómosóról is !), ahol az olajcsere mellett, már profi csiptuningot is vállalnak. Így ha az olajcsere után még van 10 perced, akkor rittyentenek egy tuti programot az autódra.

A facebook-on már mindenki tud chiptuningolni!
Mi a közös bennük?
A közösségi fórumokon is szinte minden nap belefutok újabb és újabb „vállalkozókba”, akik elhitetik veled, hogy rendelkeznek 10-20 év chiptuning tapasztalattal, megfelelő autós szakmai képesítéssel, kellő műszerezettséggel, gyakorlati háttérrel ahhoz, hogy rájuk merd bízni a drága és féltett autódat.
Elég egy pár jó ajánlás a barátoktól, ismerősöktől, család tagoktól, csoport tagoktól és már viszed is az autód, anélkül, hogy kellően tájékozódtál volna a témában.
A legtöbb autós facebook csoportban van már egy kijelölt facebook tuner, aki mindenkinél jobb, még ha más is a szakmája és nem régen kóstolt bele a tuning világába. Rajta kívül minden más csak gagyi.
A minap is belefutottam egy új hirdetésbe, ahol szintén profi chiptuning beállításokat kapsz, „profi nagy tapasztalatú és nagy referenciájú” háttérrel 1990 óta. Az elektronikus vezérlések még meg sem jelentek, de valaki már akkor chiptuningolt, de csak most derült ki, idáig underground működött.
A legérdekesebb az, amikor a kezdőknél a következőt látom a „szolgáltatások” listájában: „Chiptuning javítás”, azaz a mások által csinált rossz tuningot jobbra csinálják és „File service”, azaz, ha van otthon egy olcsó kínai hamisítvány eszközöd, (mint általában nekik is) amivel fel-le tudod tölteni az autódról a programot, akkor csak el kell küldened hozzájuk a letöltött szoftvert és a válaszban már kapod is a profin, az autódra hangolt beállítást. Jó mi? Vak vezet…
Nincs azzal gond, hogy más is szerencsét próbál a szakmában, hanem az ebben a mondatban is fellelhető három szóval, amiből kettő Téged is érint, ha rosszul választasz: „szerencsét” és „próbál”. Ugye nem szeretnéd, ha a te autódnál ez a két szó elhangozna?
Márpedig, ha nem vagy kellően körültekintő, akkor nagyon könnyen a saját autód tesztpilótájává válhatsz.
A harmadik szó a „szakma”, amit az önjelölt csipmesterek jelentősen rombolnak. Néhány rosszul megírt program és máris terjed a hír, hogy a chip tuning káros az autóra. Néhány példát erre itt olvashatsz: Sufnituning esetek
A legtöbb új profi chiptuning mester az utóbbi 1-2 évben bukkant fel. Tudod miért? Mert a kínaiaknak mostanra sikerül feltörni a hivatalos eszközöket, így nem szükséges megvenni az eredeti berendezést több millió forintért, elég egy olcsó hamisítvány (ami ha szerencséd van, akkor a te autódon éppen működik és túléli motorvezérlő csere nélkül. Ha nem akkor csak venned kell egy újat és indulhat az újabb próba.), crackelt szoftverek és persze az autód és már indulhat is a próba. Sajnos a kínaik csak a klón eszközt tudják adni, tudás és tapasztalat nem jár hozzá! Mielőtt döntesz, alaposan nézd meg, hova kerül majd a féltett autód!
Ha már tapasztalat, akkor könnyen kiszámolhatod, hogy mennyi tapasztalattal (tudással) rendelkezik a huszonéves fiatal, aki a garázsában, egy benzinkút parkolójában, vagy útközben két megálló között megtuningolja az autód.
Szavak, amiket nem szeretnél hallani, ha az autódról van szó…én elaglább is szakmai szemmel nézve ezeket nem szeretném hallani:
Megosztok Veletek néhány gondolatot és Ügyfelek által elmondott tapasztalatokat, ami az évek folyamán összegyűlt. Lehet, hogy egy-két esetnél deja vu érzésed lesz, vagy ismerősen fog csengeni egy-két mondat. Az esetek nagy része a dilettáns hozzáállás és a nemtörődömség tökéletes példája. Ha esetleg Veled is megtörtént, akkor érteni fogod, hogy mire gondolok.
Az idézett mondatok Ügyfelektől, chiptuning fórumokból és közösségi médiából származó idézetek. Vannak köztük olyan esetek, amikor a tájékozatlan, autókhoz nem feltétlenül értő Ügyfelet kábítják, de van olyan is, amikor az általam feltett kérdésre, vagy kijelentésre, magát szakembernek tartó emberek érdekes válaszokat adnak. Ha ezeket „szakemberektől” hallom, az kicsapja biztosítékot…

„Nem kell lemérni! A Géza autóján királyul működött, a Tiéden is az lesz!”
„Egy jó tuningos a beállításokból tudja, hogy mennyi lesz, nem kell lemérnie.”

Ezek a legáltalánosabb terelő válaszok, ha fékpadi mérés felől érdeklődsz. A teljesítménymérés nélküli chiptuningról már bővebben kifejtettem a véleményemet.
Biztos találkoztál már az interneten olyan chiptuning leírásokkal, képekkel, ahol ott az autó és vagy a képre, vagy külön mellé oda van írva a nyert plusz teljesítmény, vagy ~ kb.tól-ig adatok, de nincs fékpadi mérésről semmi információ, mérési lap. Ezzel csak pár probléma van, azon kívül, hogy komolytalan a dolog:
- Nincs alap teljesítmény adatod az autóról. Igen van forgalmi, de nem erre gondolok, hanem a valós teljesítményre. A forgalmi engedélyben szereplő adatok, gyakran köszönő viszonyban sincsenek a valós adatokkal. Akkor hogyan állítod, hogy a 100Le-ből lett 150Le?
- A különböző állapotok miatt nem tudhatod, hogy ugyanaz a beállítás, biztosan ugyanazt az eredményt hozza egy másik autón.
- Hogyan finomhangolod optimálisra, vagy a kért értékre az autót, ha azt sem tudod, hol áll éppen?

„Csak kijött egy laptoppal, állított valamit és már készen is volt. Az egész nem volt több max. egy óránál.”
„Mondtam, hogy valami nem jó, de azt mondták a program 100%, hogy jó, biztos az autóval van a gond.”
Ez a tipikusan nem túl Ügyfélbarát hozzáállás, ahol a lényeg, hogy tedd le a pénzt az asztalra, aztán menj utadra. Gyorsan rátöltenek egy sablon programot az autódra és kész. Ha gondod van, vagy valami nem tetszik, akkor old meg, mert a program biztosan jó, azzal nem lehet gond. Ha a kapott teljesítményre vagy kíváncsi, akkor az pont annyi, amennyit szerettél volna, vagy még egy kicsit több is.
Szeretnél Te is profi lenni a szakmában?