Tudod mit jelentenek ezek a kifejezések, vagy vakon rábízod magad a chiptuningosodra?
Sokszor elképedek, hogy milyen magyarázatot kapnak a gyanútlan Ügyfelek a fent említett néhány kifejezéssel kapcsolatban…Ha kapnak egyáltalán némi információt. Azért, hogy tisztán láss, olvasd el ez a rövidke tájékoztatót, ne hagyd magad megvezetni! Nem célom egy komplett tananyag leírása, az információkat megpróbáltam a lehető legérthetőbben és legtömörebben megfogalmazni a technikai részletek mellőzésével.
DPF OFF (Részecskeszűrő)
Azért tettem ezt a kifejezést előre, mert a legtöbbször ezt a szót hallhatod chiptuning esetén.
Röviden: a DPF részecskeszűrő egy környezetvédelmi berendezés, ami az autód kipufogó rendszerében kapott helyet. Feladata a motor által kibocsájtott korom részecskék megszűrése/megtartása. Régebb óta van a katalizátor, aminek a feladata hasonló, viszont a részecske szűrő egy kicsivel másabb szerkezetű és más elven is működik.
1.Tévhit: A DPF kiszerelése után is megtartja az autó a környezetvédelmi besorolását. NEM igaz! Amit a szűrő kikerül az autóból, úgy azonnal romlik a kibocsájtási értéke! Természetesen füstölni nem fog (ha csak nincs valami egyéb baja a motornak), de a kibocsájtott részecske mennyiség azonnal drasztikusan megnő és mivel az autó paraméterei megváltoznak, így a közúti forgalomban, hivatalosan NEM vehet részt.
2.Tévhit: Chiptuning esetén a DPF részecskeszűrőt ki kell szerelni az autóból. NEM igaz! Hatalmas nagy csúsztatás. Nem is értem, hogy egyes helyeken miért mindjárt ezzel kezdik, hogy a szóhasználatukkal élve, „OFF-olni” kell? Azaz tudom, hogy miért, de nem túl korrekt hozzáállás. Egy jól optimalizált beállítás esetén a DPF marad a helyén és üzemel tovább, mint eddig. A beállításoknál ez is figyelembe van véve.
3.Tévhit: Ha jól kihuzatod az autót, akkor a DPF részecskeszűrő kitisztul. NEM igaz! A részecskeszűrő regenerálásához bizonyos feltételeknek meg kell felelni és a tisztítást minden esetben a motorvezérlő ECU indítja el.
EGR OFF / AGR OFF Kipufogógáz visszavezetés
Az alkatrész a kipufogó és a szívóoldal között helyezkedik el, lényegében egy bypass szelepként működik. A kipufogógáz egy részét vezeti vissza a szívó oldalara, bizonyos feltételek esetén. Nem egy „tiszta” megoldás, de szintén környezetvédelmi okai vannak. A működéséből és helyzetéből adódóan gyakori, hogy megszorul a lerakódott koromtól. Jobb esetben a kiszerelése után ki lehet takarítani és működik tovább. Chiptuning esetén szintén nem kell megszüntetni.
Tévhit: Az EGR kiiktatásával növelhető a teljesítmény. NEM igaz! A maximális teljesítményre az EGR nincsen hatással.
DTC OFF – Diagnostic Trouble Codes, azaz a Hibakódok megszüntetése
Véleményem szerint ez a „magatartás” még nagyon sok fejtörést fog okozni az autószervizeknek. Amióta elterjedtek a kínai hamisítvány chiptuning eszközök és elszaporodtak a tuninghoz, programozáshoz „értő” szakemberek és facebook tunerek, azóta már heti szinten előfordul, hogy azzal keresnek meg autószerelők, hogy az autónál nem találják a hibát. A diagnosztikai műszer nem ír ki semmit, igaz még akkor sem, ha lehúznak a motorról minden elektromos érzékelőt és beavatkozót.
Tévhit: Ha kiiktatod a hibakódot, akkor megjavul az autó. Természetesen ez NEM igaz! Bár sokan így gondolják, ha nincs hibakód, akkor az autó hibátlan és ebből a megfontolásból a vezérlő programból kiiktatják az összes hibát, így a diagnosztikai műszerek nem jeleznek többé semmit. Na így találd meg a hibát!
AdBlue / SCR – NOx „utánégető” rendszer
Az AdBlue / SCR Szintén egy környezetvédelmi megoldás. Az Adblue rendszer Feladata az EGR-hez hasonlóan, ám annál jóval hatékonyabban a kipufogóból kijövő nitrogén-oxidok mennyiségének csökkentése. Optimalizálás esetén természetesen az AdBlue rendszert sem kell kiiktatni, vagy megszüntetni!
HOT Fix – „Melegen nehezen indul”
Néhány TDI és PDTDI típusnál gyakori probléma, hogy az idő múlásával, az alkatrészek kopásával egy idő után, nehezen indulnak melegen. A hideg indítás nem probléma, de üzem meleg motornál nagyon sokat teker az indítómotor, amíg beindul az autó. Ez a probléma általában és jobb esetben szoftveresen korrigálható.
Vmax – Sebességhatár
A legtöbb esetben az autók végsebessége a motorvezérlő ECU-ban van tárolva. Ez a programozás során megváltoztatható, vagy teljesen kiiktatható, azonban ilyen esetekben a tuning szakembernek minden esetben fel kell hívni a figyelmet, hogy ez a motort tekintve mivel járhat, illetve mire kell odafigyelni.
Stage 1 Stage 2… – Az alkalmazott chiptuning fokozata.
A fogalomnak nincs túl sok jelentősége, csak jobban hangzik és profibbnak néznek, ha azt mondod Stage 1, mint Chiptuning első lépcső, vagy normál chiptuning. A Stage 2…∞ egyéni meghatározás, általában a verseny beállításoknál használatos, pl. nagyobb turbó, más befecskendezők, egyéb extrák.
Pop & Bangs / Popcorn – Durrogjon, mint egy petárda
Na ez az, amit nálunk nem fogsz kapni, vagy csak bizonyos feltételekkel és felelősség átvállalással. Arról a dologról van szó, amikor azt látod, hallod, hogy az autó össze-vissza durrog, esetleg lángcsóvát lő ki közben. Mi pedig azért nem ajánljuk ezt a fajta beállítást, mert rettentő káros a motorra nézve. Jó hangja van, meg minden, de csak gondolj bele, hogy mitől van a durrogó hang, az hogyan állítható elő és mit tud okozni a motornak, vagy kérdezd meg attól aki lelkiismeret furdalás nélkül ajánlja Neked a popcorn tűzijátékot! Nem ajánlott beállítások közé soroljuk.
Launch Controll – Indulási fordulat szabályzás
A Launch controll lényegében nevezhető egy verseny rajt programnak. Ez azt jelenti, hogy hiába nyomod a padlóig a gázpedált, egy bizonyos fordulat fölé az ECU nem engedi forogni a motort, egészen addig, míg a megindulás után egy megadott sebesség elérésekor pl. 5 km/h, ismét tovább engedi leforogni a motort a leszabályzásig. A Launch controll Normál optimalizálásnál ez sem ajánlott, hiszen, ha belegondolsz ez a fajta beállítás egy hirtelen nagy erejű terhelést ad rá a hajtásláncra, ami hamar a végét jelentheti.