Fogyasztás csökkentés Technikai oldal
Az fogyasztás csökkentést vizsgálva a legfőbb fizikai tétel, egy adott tömeg felgyorsítása, mozgatása. Egy okos fizikus elmélete szerint a gyorsulás az erő és idő függvénye. Magyarul, ha állandó erővel mozgatunk minél kisebb súlyú tárgyat, vagy az adott tömeget egy nagyobb erő mozgatja, annál hamarabb felgyorsul.
A fogyasztás csökkentő csiptuningnál is ezt az alapelvet használjuk. Ha ugyanazt az autót egy nyomatékosabb motor hajtja, az hamarabb felgyorsul, gyorsabban éri el az utazó sebességet, korábban feltudsz váltani, a gázpedál kevesebb ideig van nagy terhelési szakaszban, így üzemanyag fogyasztáscsökkenést érünk el.

Nem árt tudni, hogy az üzemanyag fogyasztás nem lineáris (egyenes) függvényben határozható meg, azaz nem egyenes arányban nő a fordulatszám emelkedésével, hanem exponenciálisan. Egy bizonyos fordulatszámon felül, már sokszorosára ugrik a fogyasztás. Ezért is jobb tisztában lenned az autód nyomaték karakterisztikájával, hogy tudd, meddig érdemes elforgatni a motort, hogy az ne fogyasszon irreálisan sokat.
Teljesítménymérő padon lemért autó esetén látható, hogy hol adja le a maximális nyomatékát, hogy melyik az a tartomány, amelyen felül már nem érdemes tovább “húzatni” az autót. Meghatározható az is, hogy hol érdemes elváltani, hogy az ideális nyomatéktartományban tudjál közlekedni és fogyasztás csökkenést érjél el. Mivel számunkra a nyomaték a legfontosabb adat, ezért a teljesítménymérő padon is ezt az értéket vizsgáljuk inkább.
Nyomaték meghatározása fékpadon

Fogyasztás csökkentés humán oldal
Emberi tényezők az üzemanyag felhasználás terén.
Autód fogyasztását több tényező is befolyásolja, ezek közül az egyik és legfontosabb, Te magad vagy, illetve a vezetési technikád. Előrelátó “és gondolkodó” vezetéssel többet lehet megspórolni, mint azt sokan gondolják.
Az alap tézis az, hogy a motor alacsonyabb fordulatszámon kevesebb üzemanyagot használ. Tehát ha minél jobban kihúzatod az autót és ráadásul mindez még időben is tovább nyúlik, annál többet fog fogyasztani. Ráadásul ez a növekedés nem lineáris az eltelt idővel és fordulatszámmal, hanem exponenciális.

Óvatos gyorsítás, vagy padlógázas rajt?
Az egyik sarkalatos kérdés a gyorsítás ideje. Nem hiszem, hogy a jó megoldás a nagyon óvatos, hosszú ideig tartó kigyorsítás lenne. Igen, a pedált nem nyomod annyira, viszont azt sokáig, így a fogyasztási függvénynél az időtényező megugrik. Alapszabály, hogy az utazási sebességet (és fordulatszámot) a lehető legrövidebb idő alatt érdemes elérni.
Ezt semmiképpen sem tövig nyomott gázpedállal kell tenni (2/3-ad pedálállás elegendő), inkább részterhelésen. Ugye emlékszünk még a karburátoros motorokra, ahol egy hirtelen gázadásra egy plusz fúvóka többlet üzemanyagot juttatott a motorba! Ezt az elvet kell figyelembe venni és kerülni az „extra dúsítást” a gyorsításnál.

Gurulni nem szabad?
Szerintem néha szabad. Lassítást, fékezést, megállást lehetőleg mindig motorfékkel együtt tegyük. Azon felül, hogy a fékbetéttel is spórolsz, üzemanyag sem jut a motorba. Motorfék esetén a motor üzemanyag ellátása lezár, ezzel is fogyasztás csökkenést tudunk elérni.
Használd a motorféket ameddig lehet, majd ha már a motorfék nem használható tovább (a túl alacsony fordulatszám miatt) és a körülmények is engedik tedd ki üresbe a váltót és hagyd kigurulni. A kigurítás előnye, hogy ha közben változik a közlekedési helyzet és megindul a forgalom, akkor még mozgásban levő tömeget kell ismét felgyorsítani, ami szintén kevesebb energiát igényel, mit az állóhelyzetből történő elindulás.
Ezt az elvet régen is alkalmazták pl. egyes Wartburg és Trabant váltókban, ahol egy szabadonfutót szereltek be a direkt fokozatba, így menet közben a gázelvételkor lényegében „üresben” gurult az autó a következő gázadásig.

Tempomat ?
„Egy jó sofőrnek a tempomat a lábában van.” A tempomat hátránya, hogy nem látja a közeledő akadályt, változó terepviszonyokat. A sofőr ezzel ellentétben látja pl.: a közeledő emelkedőt, így még előtte adhat egy kicsivel nagyobb gázt, még a domb alján. Ezzel ellentétben az automatika már csak akkor ad több gázt, amikor érzékeli a lassulást. Ez egy hirtelen nagy emelkedőnél jelentős veszteség és túl nagy léptékben kell az elektronikának korrigálni.Ez egy könnyebb autónál nem olyan túl nagy probléma, de gondold végig egy 40 tonnás kamionnál!
Az emelkedő tetején ugyanez lesz a helyzet. Te már látod az emelkedő végét, így a gázpedál folyamatos visszább engedésével csökkentheted az üzemanyagot, míg a tempomat még mindig „tejes gázzal” tolja át az autót a bukkanón, majd esetleg visszafékezi. Sík úton lehet létjogosultsága a sebességtartó automatika használatának.
Hidegindítás-bemelegítés.
Nem kell túlzásba vinni! Az autó akkor is fogyaszt üzemanyagot, ha nem mozog, csak álló helyzetben járatjuk a motort. Nem is keveset!

Vegyünk egy alap esetet:
Alapjáraton elfogy 1 liter üzemanyag óránként. Reggeli indulás munkába: bemelegítés legyen kb.10 perc (jeges az ablak, a gyerekre várni kell, a feleségre várni kell, stb…, meg amúgy is kényelmesebb a meleg autóban utazni). Ezt eljátszod hazafelé is legalább még egyszer. Az egy nap kb.20perc, az legyen durván 2 óra hetente, az 8 óra havonta = 8 liter. Ez 400Ft/liter üzemanyagáron számolva 3200Ft csak az, hogy alapjáraton járatod a motort!
Hidegindítás esetén se járasd túl sokat a motort alapjáraton, kb.10-30mp járatás után indulj el! Közepes és kis terheléssel haladj! Természetesen nem 1-esben kell végigmenni, nyugodtan válthatsz. Így a motor hamarabb be is tud melegedni, mint álló helyzetben. Kerülni kell a nagyobb terheléseket a motor bemelegedéséig!
Ezekre a dolgokra figyelj, ha üzemanyag fogyasztás csökkentés a célod:
Hidegindítás
Ne járasd sokáig alapjáraton, nem tesz jót. Részterhelésen elindulva melegítsd fel a motort.
Váltó
Mindig a lehető legnagyobb fokozatban közlekedj, természetesen a megfelelő terhelési szintet figyelembe véve.
Lendület kihasználása
Mozgásban levő tömeget felgyorsítani és mozgásban tartani kevesebb üzemanyaggal jár, mint álló helyzetből ismét mozgásra bírni.
Motorfék
Használd a motorféküzemet az autó lassításához, ilyenkor nem jut üzemanyag a motorba.
Defenzív vezetés
Előrelátó és tervező vezetési stílus. Ha látod, hogy hamarosan meg kell állni, akkor már ne gyorsíts.
Sebesség / Fordulatszám
Kerüld a nagy sebességet és fordulatszámokat.
Tempomat
Ha használod, akkor sík úton válhat a hasznodra, bukkanókkal teli úton nem annyira.
Műszaki állapot
Legyen jó műszaki állapotban az autód.A fék, a hajtásláncod elemei ne szoruljanak.
Guminyomás
Ellenőrizd a megfelelő guminyomás meglétét.
Felesleges súly mellőzése
Sokan elfelejtik a súly teljesítményre gyakorolt hatását. Egy nehezebb autó megmozgatásához mindig több üzemanyag szükséges.
Klíma
A klíma használata is jelentős hatásfok romlást tud okozni, így több üzemanyagot használ az autó a klíma bekapcsolt állapotában. Ez akár +1L/100kmm is lehet.
Lehúzott ablakkal való száguldás mellőzése
Lehúzott ablakoknál nő a légellenállása az autónak. Ez szintén több üzemanyagot igényel.
Start + Stop
Csak akkor van értelme, ha hosszabb ideig állsz meg. Indítózáskor mindig több üzemanyagot használ a motor!
Jobb minőségű üzemanyag használata
Jobb minőség használatával javul az égés és a motor hatásfoka, ez kevesebb üzemanyagigényt jelent.
Motoroptimalizálás
Egy jól optimalizált motorbeállítással üzemanyag fogyasztás csökkentés érhető el!
Fékpadon történő finomhangolás
