Hova vigyem chip tuningra az autóm?

A minap egy kedves Ügyfelem hívta fel a figyelmemet (amit ezúton is köszönök Neki), egy a facebookon feltett kérdésre meginduló lavinára. A szokásos kérdés merült fel az egyik csoportban, nevezetesen, hogy “hova vigyem az autóm chiptuningra? Ki melyik céget, vagy embert ajánlja a chiptuning elvégzésére?”

Nos, szerintem a facebook és az ott uralkodó állapotok miatt ez nem egy jó, illetve nem a legjobb helyen feltett kérdés, amire a válasz borítékolható. Ilyen esetben a létező összes chip tuninggal foglakozó személy és cég neve felsorolásra kerül, így a kérdező bizonytalanabb lesz, mint a kérdés feltevése előtt volt.

Ha ugyanez a kérdés 10 évvel korábban történik, akkor nincs ekkora zűr-zavar, jóval rövidebb lenne a lista. A 3-4 éve a piacon megjelent új chip tuningosok alaposan bővítették a listát, van hogy egy városon belül akár 2 hasonló tevékenységgel foglalkozó embert is találsz, de lassan már minden egyes városban és faluban is lesz egy.

Etikus, vagy nem?

Nem szokásom a hasonló diszkurzusokba belefolyni, mert részemről nem lenne etikus, ha létezik egyáltalán ez a fogalom a fészbúkon, de van egy-két dolog, amire reagálnom kell, mert egy páran dezinformációkat kreálnak rólam. Azért teszem ebben a formában, mert nem szeretném tovább gerjeszteni a facebookon az indulatokat, nem látom semmi értelmét, be kell látni, hogy mikor kell elengedni a dolgokat. Aki ismeri a képen látható jelenetet, az tudja mire gondolok.

A legbosszantóbb, mikor mások tudják, illetve tudni vélik, hogy te magad mit gondolsz.

“Én leszek a legnagyobb lehúzós tuningos a környéken…”

Épített - Átépített autók tuningja

"azt inkább nem bíznám rá, sőt el se vállalja"

“Van az a pénz, amiért korpás a hajam”

  1. Én inkább úgy mondanám, hogy nem minden átépített autót és nem minden áron vállalok el. Kisebb átépítéseket igen, mint pl. a kifogásként említett első hozzászólónál a cooler esetén igen. Kisebb átépítések közé sorolom, pl. intercooler, katalizátor, stb. minden, ami Stage 2 beállítás esetén szóba jöhet.
  2. Amiket nehezményeznek, hogy nem vállalom azok már a Stage 3 tuningok közé tartoznak. Pl. nagyobb turbó, hybrid turbó, nagyobb befecskendezők, teljes szívóoldali átalkítás, stb.
  3. Egy beállításnál nem csak a “kaja adagon” lesz emelve, ez ennél kicsit többrétű.

    Miért nem?

    1. Az idő pénz. Minden megoldható, de ha azt mondom neked, hogy a szükségesen ráfordítandó idő miatt pl. a 600.000Ft-ot érő autódnál a kért beállításokat ezekkel a módosításokkal 300.000Ft körüli áron tudom vállalni, akkor én leszek a legnagyobb lehúzós tuningos a környéken, meg a fészbúkon. Persze ez lelkiismereti kérdés is egyben. Lesz olyan hely, ahol a töredékéért megcsinálják majd neked, akár 1-2 óra alatt összecsapják, de azt tudnod kell, hogy pl. egy turbó átalakítás után egy benzines autónál elég nagy gondok lehetnek, ha nincs megfelelően beállítva.
    2. Márpedig egy komplett új beállításhoz nem elegendő 1-2 óra. Ez több időt, akár több napot is igényelhet folyamatosan FÉKPADON töltve. Az utcán rohangálva nem lehet rendesen beállítani.
    3. Hangsúlyozom, az én lelkiismeretem szerint, ami nem engedi, hogy félmunkát végezzek, csakis egy biztonságosan beállított autót engedek ki a műhelyből.
    4. A beszerelt alkatrészekről nem kapok használható információt. Az nem elegendő adat pl. egy turbó esetén, hogy “400Le-ig jó”. Ezek “kocsmai információk”, amivel nem tudok mit kezdeni. Ha egy hybrid turbó esetén kérek valamilyen dokumentációt a paraméterekről, terhelhetőségről, akkor szinte mindig ez a válasz: “azt mondták, hogy xxx Le-ig jó a turbó”. Így nem fogok elvállalni beállítást!
    5. Sok esetben olyan autókat kellene elvállalnom, ami már ránézésre is szét akar esni. Tudomásul kell venni, hogy egy átépített autó esetén még jobban meg kell felelni bizonyos feltételeknek, hogy biztonságosan belehessen állítani azt autót. Ha már az első mérésnél darabokra hullik a motor, az nem jó alap.

    "Szerintem kedvezőbb árakban pl."

    olcsó chiptuning

    Az olcsó és drága kérdésről már leírtam a véleményemet. Mielőtt CSAK az árak alapján döntenél, azt javaslom, hogy ennél több paramétert is vegyél figyelembe. Tudom, hogy az ár is fontos, de nem gondolom, hogy 10.000Ft-on múlik a több milliós autód biztonságos működése.

    Ami fontos, hogy mi van az ár mögött:

    • Szakember foglalkozik az autóddal? – Értem ezalatt, hogy a végzettsége is ezt igazolja, nem csak kinevezte magát annak, vagy más szakmából sorolt át! RÓLUNK itt olvashatsz.
    • Hány éve foglalkozik chiptuninggal (és kizárólag ezzel!) és emögött hány év tapasztalata van? – A tapasztalatot teljesítmény méréssel igazolt műszeres tapasztalatra értem, nem csak az Ügyfelek szubjektív véleménye alapján! Ez egy technikai szakma, itt a műszerek és az adatok a mérvadók.
    • MIÓTA van teljesítménymérő pad, ha van egyáltalán? – A teljesítménymérés azért fontos, mert csak az alapján tudhatsz VALÓDI tapasztalatot magad mögött!
    • Autódra és annak állapotához igazodó beállítást kapsz-e, akár többszöri fékpados méréssel és hangolással? Vagy csak egy “BEVÁLT” program kerül rá?
    • Távoli, kihelyezett műhelyben készül, vagy a fejlesztő szakember közvetlen felügyelete alatt, vagy maga végzi a beállítást és kontroll méréseket az autódon?