Mazda Skyactiv-G Motor működése

Mazda Skyactiv-G Technológia

Mazda Skyactiv-G motor működése, technológiája.

Az új generációs, rendkívül hatékony közvetlen befecskendezésű Mazda benzinmotor 14:1 kompresszió aránnyal büszkélkedhet, ami különlegesnek számít. Ennek a kiváló kompresszió aránynak és más egyéb újításnak köszönhetően a Mazda Skyactiv-G benzinmotorja 15%-al hatékonyabb és nyomatékosabb, mint a piacon található hasonló „hagyományos” benzines motorok. A motort szerelték szinte az összes típusba, mint pl. Mazda 2, Mazda 3, Mazda 6, Mazda CX-3, Mazda CX-5, Mazda MX5.

Milyen újítások találhatók meg benne?

A nagy kompresszióarány előnye, hogy javítja a motor hatásfokát, ezáltal jobb lesz a teljesítmény és kevesebb a fogyasztás. Az újabb benzinmotorok kompresszióviszonya általában 10:1-12:1 között van, a Mazda Skyactiv-G esetén ez a szám 14:1. Ha a sűrítési arányt 10:1-ről 15:1-re növeljük, ezáltal a termikus hatásfok 9%-ot javul, így nagyobb nyomaték érhető el. Hátrány, hogy a kompresszióarány növelésével a kopogási hajlam is növekszik.

Mazda-Skyactiv-g motor

Motor detonáció?

A kopogásos égés akkor következik be, ha a benzin-üzemanyag keverék idő előtt gyullad meg. A felső holtpont felé közeledve a nagyobb nyomás miatt az összesűrített keverék magától belobbanhat. A nagyobb sűrítési arány miatt ennek valószínűsége is fokozódik. Ennek elkerüléséhez az elsődleges cél a keletkező hőmérséklet csökkentése a hengertérben, melynek első lépése a maradék kipufogógázok csökkentése az egyes hengerekben, a kipufogórendszer módosítása a jobb hengeröblítés érdekében. A Mazda Skyactiv-G motor egyik különlegessége a kipufogórendszer módosítása, ami a 4-2-1 nevet kapta. Itt a kipufogócső henger bekötését és annak hosszát úgy alakították ki, hogy a távozó gázok nyomáshullámai a legkedvezőbbek legyenek.

A kopogásos égés elkerülésének másik megoldása az égési idő rövidítése. Minél hamarabb lezajlik az égés, annál rövidebb ideig van kitéve a még meg nem gyúlt benzin-levegő keverék az eseteleges öngyulladásnak. A kipufogóoldal módosításán kívül, amellyel homogénebb keveréket lehet előállítani, a befecskendezés módosításával is javítottak a motoron. Ehhez több furatú injektorokat, nagyobb befecskendezési nyomással, valamint a dugattyú különleges trapéz kialakítását találták ki.

Mazda Skyactiv-G szívómotor chiptuning

Van értelme a chiptuningnak Mazda Skyactiv-G szívómotor esetén?

Aki olvassa cikkeimet, az már tudja, hogy szívómotoroknál nem nagyon szoktam javasolni a kizárólag szoftveres chiptuningot, mert nagyon csekély változás érhető el. Ellenben vannak olyan esetek, amikor mégis érdemes a teljesítmény növelésen gondolkodni, még szívó benzines motorok esetén is. Ilyen helyzetek, mikor a gyártó több lépcsőben visszafojtja a motor teljesítményét kizárólag szoftverben. Azaz, majd minden alkatrész megegyezik az erősebb testvér motorjával, csak gyengébbre írják, a programot benne.

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G DYNO Teljesítménymérés
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G DYNO Teljesítménymérés

A Mazda Skyactiv-G típusok esetén is ez a helyzet. A motort több teljesítmény szinttel is kiadták, így a gyárilag 120Le 2.0 Skyactiv-G szívómotor egy chiptuning után elérheti a 170-180Le teljesítményt is. Vagy akár az 1.5 Skyactiv-G ahol a 75Le,90Le és a 116Le ugyanaz a motor, mindegyiknél elérhető biztonságosan a 125Le körüli érték.

Mazda 2 Skyactiv-G 75LE Dyno Teljesítménymérés
Mazda 2 Skyactiv-G 75LE Dyno Teljesítménymérés

Ahogy ez a teljesítménymérési lapokon látszik, Chiptuning után javul a motor nyomatéka alsó fordulatszámokon és részterhelésen is dinamikusabb lesz. Nagyobb fordulatszámon pedig nem “fárad” el a motor, folyamatosan húz, ahogy egy szívómotornak kell. A nyomatékgörbe szépen kisimul szinte a fordulatszám leszabályzásáig

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G DYNO Teljesítménymérés
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G DYNO Teljesítménymérés

Mazda Skyactiv-G Chiptuning

Ha szeretnél Te is egy optimalizált, nem széthajtós beállítást az autódra, vagy lemérni a teljesítményét, akkor vedd fel a kapcsolatot velünk. Nincsenek sablon programok! Minden beállítást az adott autó állapotához igazítunk fékpadon, a kérésednek illetve a lehetőségeknek megfelelően, folyamatos műszeres kontroll mérésekkel!

Teljesítménymérés videók a Youtube csatornánkon. Ha további mérési eredmények érdekelnek, akkor keressetek bátran.