A következő eset sokaknak ismerős lehet.
A mostani alany egy Volkswagen Passat 2.0PDTDI, a motorvezérlő Siemens Simos PPD. Az autó tulajdonosa a telefonban a következőket mesélte: kedvet kapott a chiptuninghoz, de mivel az autónak már egyéb apróbb gondjai is voltak, így úgy gondolta, hogy egyben azok is legyenek megoldva. Így felkeresett egy közelében levő tuningost, mivel úgy gondolta, hogy minden tuning egyforma, így teljesen mindegy, hova kerül az autó. A feladat egy kis teljesítmény növelés + DPF + EGR problémák orvoslása volt. Az autóval megérkezett a megadott helyre és kezdődhetett a munka. Az autóból kiolvasták a programot, majd egy kis pihenő következett, mivel, mint kiderült a program nem helyben készül, azt el kell küldeni a profinak, aki megcsinálja a szoftvert, visszaküldi, majd a le-fel töltő szakember feltölti azt az autóra.
Így is történt, majd jöhetett a próbakör az Ügyfél részéről. Az autó valamivel jobb, de nem sokkal és a hibalámpa is világít. Gyors hibakód olvasás: a hibatárolóban DPF részecskeszűrőre utaló hiba. Ugye a feladat ennek a megszüntetése is volt. Jöhetett az újabb fájl küldözgetés egy újabb verzióval, majd újabb próba. A helyzet változatlan, de természetesen teljesítménymérés nincs, így csak a szubjektív véleményre lehet alapozni, nem tudni, hogy változott-e, vagy nem. Egy biztos, a hiba továbbra is meg van.
Újabb küldözgetés, újabb próba…jönne, de az autó nem indul többé… Valami hiba történt a program feltöltése során és a vezérlőegység megadta magát. Ez sajnos az elektronika kiszámíthatatlansága miatt, bármikor megeshet bárkivel. Ilyenkor lehet fordulni a használt eszköz forgalmazójához, hogy mi a teendő ilyen esetben. Igen ám, de a kínai hamisítvány klón eszközökhöz ritkán jár ilyen termék támogatás 🙂 Így sajnos a végső diagnózis: motorvezérlőegység csere. Az autó marad,amíg beszerzésre kerül az új egység, majd a felprogramozás után vihető.
Egy-két hét alatt ez meg is lett, az autót hosszas „szenvedés” után életre keltették és átadták az Ügyfélnek. Újabb próba. Az autó megy, de nem érezni különbséget az erőben és a hiba is megmaradt. Mivel a tulajdonos már bizalmát vesztette, így nem ment újból vissza, inkább veszni hagyta a pénzét. Duplán fizetett, ugyanis a vezérlőegység vásárlásból is ki kellett vennie a részét, mivel azt mondát neki, hogy ezt a rizikót bevállalta, amikor tuningra adta a fejét. Normál esetben ez ugyebár nem így van. Amihez hozzányúlnak, arra bizonyos garanciát vállalni kell. Jelen esetben ez a motorvezérlő volt. Így a csere költségeit teljes egészében a munkát végző szakembernek kellett volna vállalnia.
Itt kapcsolódtam be a történetbe. A telefon beszélgetésünk alkalmával kértem, hogy ha lehet, akkor az eredeti fájlt is kérje el az előző helyről, mert úgy egyszerűbb lesz a dolog. Ez meg is történt. Több verziót is kaptam, látszott, hogy nagy volt a fejetlenség. A programok átvizsgálása után egyértelmű volt, hogy aki módosította, az nem állt éppen a helyzet magaslatán ennél az autónál. A programban is nagy volt a zűr-zavar sok dolgot nem is értettem, hogy miért…? Inkább találgatásnak láttam, mint tudatos módosításnak. Nem baj, a lényeg, hogy az eredeti meg van. Így tisztáztuk a dolgot, jöhet az autó, megnézzük a programot, ami most benne van és „kiigazítjuk” a hibát is.
Az autó megérkezett, a hibalámpa világít. Első lépés a teljesítmény lemérése volt. Az eredmény : az autó közel a gyári adatokat teljesítette. Ez nem túl jó adat egy elvileg tuningolt autótól, de ne vonjunk le következtetéseket, tegyük rá az eredeti szoftvert és mérjük le úgy is, hátha az autónak van valami baja és alapból sem hozza a gyári adatokat.
Következhetett a szoftver kiolvasása, majd az újabb meglepetés. Az autóra a gyári szoftver lett feltöltve, semmi módosítás. Természetesen nem feltételezem, hogy ez tudatos volt, látván a nagy kavarodást a vezérlőegység cserekor. Elképzelhető, hogy a kavalkádban, teljesen véletlenül az eredeti szoftver került vissza az új motorvezérlőbe. Ez egy fékpadi teljesítmény méréssel azonnal kiderült volna. (Vagy legalább egy műszeres próbakör alkalmával).
Az autót kezelésbe vettük. Lényegében a kis kiigazítások helyett a teljes munkát és a plusz feladatokat is a nulláról kellett újra megcsinálni. Kis idő elteltével az autó elkészült, a teljesítmény hozta a megközelítőleg elvárt teljesítményt a fékpadon. A hibajelzés megszűnt, az autó hibátlan, az Ügyfél elégedett.
Konklúzió: A véletlen hiba egy teljesítménymérő padon azonnal kiderült volna, illetve az is, hogy egyáltalán kapott-e plusz teljesítményt az autó. A beavatkozás előtt tisztázni kell, hogy mire vállalnak garanciát az adott helyen. Ha valaki olcsó hamisítvány eszközzel dolgozik, ott fel kell készülni a hasonló hibákra. Ha valaki le-fel tud tölteni programot az autódra, az még nem jelenti azt, hogy megfelelően módosítani is tudja azt. A legtöbb kínai olcsó hamisítvány műszer pár éve került a piacra, ettől fogva egyre több a „próbálkozó”.
[intense_social_share share_url=”http://ecotuning.hu/teljesitmeny-meres-hianya-es-az-atvagott-ugyfel/” size=”24″ show_facebook=”1″ facebook_share=”1″ tumblr_button=”wide”] [/intense_social_share]