Sportlégszűrő direkt szűrő. Teszteltük, erre figyelj!
Mi az, amit a legtöbb esetben elfelejtenek, ha sportlégszűrő vásárlásról van szó? A mérési referenciákat. Több oldalon is olvashatsz a sportlégszűrők hatásosságáról és a felmerülő kétségekről, de mérést sehol nem találsz. Több helyen is találkoztam már az oldalunkon közölt mérési eredmények közlésével, de ezen kívül semmi.
Már megszokhattátok tőlem, hogy állandóan szajkózom a teljesítménymérés fontosságát és a teljesítmény mérőpad szükségességét ebben a szakmában. Különösen igaz ez abban az esetben, ha valamilyen módosítást hajtanak végre az autón és itt most nem csak a chiptuning esetére gondolok. Mechanikus átalakítások során sem árt, ha mérésekkel nyomon tudjuk követni az elvégzett módosítás helyes, vagy helytelen irányát.
A sportlégszűrő haszna?
A sportlégszűrőknek mindig is mágikus hatást tulajdonítottak, lóerő növelő hatásáról ódákat zengenek. Nem kétlem, hogy van hatással a teljesítményre, mint azt a mérési görbén majd láthatjátok, de „hétköznapi” használatnál, nem biztos, hogy hozza remélt hatásokat, nem beszélve a szűrési képességről, ami nem biztos, hogy egyenes arányban van a „nyert” teljesítménnyel. Az elmélet ugyebár az, hogy többlet levegőt juttassunk a motortérbe és ezt kihasználva tudunk egy jobb beállítással teljesítményt növelni. A sport légszűrőknek több fajtája is létezik.
A gyári szűrőházba helyezhető légszűrőbetét, Direktszűrő
Általában valamilyen mosható, tisztítható anyagból készül, teljesen passzol a gyári papírszűrő helyére. Szűrőképessége alul marad a papírszűrőtől.
Különálló direkt szűrő
A gyári légszűrőház helyére szerelik. A cél az, hogy mégy az eredeti szűrőház által „vissza fojtott” levegőt is kinyerjék. A legtöbbször csak eltávolítják a gyári légszűrőházat és egy bilincsel a szívócsonkhoz erősítik. Ezzel több probléma is van.
- A legnagyobb probléma az, hogy megbontják a mérnökök által, méréseken alapuló szívóoldali levegő útját, annak hosszát és mozgását. A légszűrőház a legtöbb autónál úgy van kikísérletezve, hogy részterhelésen segíti a motor feltöltését a szívóoldali levegő lengésekkel. Ha ezt megbontod, akkor borul az egész és előfordulhat, hogy rosszabb eredményt kapsz, mint ahogyan ezt a lenti mérések egyike is bizonyítja.
- A nem megfelelő menetszél hozzávezetés esetén a motortérben jelentkező meleg levegőt fogja beszívni a motor. A meleg levegő oxigéntartalma jóval kevesebb, ami szintén teljesítmény romlást okoz.
- A direktszűrő szűrési hatásossága jóval alulmarad a normál papírszűrőjétől.
Nézzünk egy pár DYNO mérési lapot, különböző ismert márkával, név nélkül.
Az első teljesítménymérésen egy szívó benzines motor mérési lapja látható.
Egy kis magyarázat a mérési laphoz: a piros görbe a lóerő teljesítmény, a kék a nyomaték. A csillagozott vonalak mindkét esetben a második mérés, azaz a sportlégszűrővel mért adatok. Az eredményből jól látszik, hogy a nyert teljesítmény, csak a végfordulat közelében jelentkezik kb.+3Le (ha nagylelkűek akarunk lenni, akkor +4Le) értékben (egy 200Le autónál!!!), a hasznos tartományban dolgozó nyomaték lényegében változatlan. Egy kisebb köbcentis és teljesítményű motornál, nagyjából arányosan kikövetkeztethető a nyert teljesítmény. Természetesen a megváltozott „öblös” motorhang miatt jóval erősebbnek fogjuk érezni az autót, de a valóság egy picit másabb. A jelenség hasonló a teljesítmény mérés nélküli chiptuning esetén, ahol pszichésen is jobbnak érzed az autót, de a valóságot sosem tudod meg, hogy tényleg mi változott.Nézzünk egy másik autót, egy másik szűrővel.
A második mérés egy turbódízel Opel mérése direktszűrővel, a gyári légszűrőház eltávolításával.
Az erről készült régebbi cikket itt olvashatjátok: http://ecotuning.blogspot.hu/2012/07/mielott-atalakitasba-kezdesz.html
Ezen a képen is a csillagozott görbe a sportlégszűrővel mért adat. Látható, hogy ebben az esetben a nyomaték még ráadásul negatív irányban is változott a várt irány helyett. Ez azért lehetséges, mert az autók fejlesztői igyekeznek a szívóoldalon fellépő nyomáslengéseket a lehető leghatékonyabban hasznosítani és úgy kialakítani a szívó oldalt, beleértve a légszűrő házat és kialakítását is, hogy a lehető legoptimálisabb legyen a levegő beáramlása. Ha a rendszer megbomlik, az egész beállítás változhat.
Végül egy Volkswagen Golf 2.0TFSI benzin turbó motorral, gyári légszűrőházzal.
Itt a vastag vonalak (vastag kék és vastag piros) a sportlégszűrőhöz tartozó adatok. Látszik, hogy sok változás itt sincs. A különbség csak 6000RPM felett, 7000 RPM-ig válik szét a két görbe. Ez hétköznapi használatban lényegében nem jelet különbséget.

Ebből is látszik, hogy a teljesítménymérés nagyon fontos része a módosításoknak, legyen szó chiptuningról, vagy mechanikus átalakításokról.
Ezért, mindig mérni,mérni,mérni!…DYNO fékpadon, NEM az utcán!