Igazából ez a fajta tuningdoboz tekinthető minden dobozka ősének. Ezt a fajta dobozkát használták a legtöbb régi TDI, PDTDI, DI, TD, stb. adagolós rendszerekhez. A dobozka általában két vezetékes csatlakozással van ellátva és valamely érzékelő és a motorvezérlő közé kell csatlakoztatni.

Az elve nagyon egyszerű. Ha a motor működését nézzük, a motorhőmérséklet és az üzemanyag hőmérséklet befolyásolja a motor működését és szabályozását. A „rés”, amit ebben az esetben kilehet használni, a különböző hőmérsékletekhez tartozó üzemanyag mennyiségének szabályozása.
- A tuningdobozt a motorhőmérséklet érzékelő körébe csatlakoztatjuk. Normál esetben a motorvezérlő számítógép a motor hidegebb állapotában több üzemanyagot juttat az adagolón keresztül az égéstérbe. A motor hőmérsékletét egy hőmérséklet érzékelő méri, ami direkt csatlakozik a motor azon részéhez, ahol a hűtővíz kering. Az érzékelő elektromos jeleken keresztül közli a motorvezérlővel az aktuális motorhőfokot. A motorvezérlő számítógép pedig ennek tudatában korrigál az üzemanyag mennyiségén. Ha ide iktatunk egy doboz, ami becsapja ezt a jelet és hidegebbnek látja a motort, mint a valóságban, már kész is a sufnituning.
- Ha a tuningdobozt az üzemanyag hőmérséklet körébe szereljük. Ebben az esetben is az elv ugyanaz, mint a motor hőfoknál, csak itt fordítva. Nagyobb üzemanyag hőfok esetén a motorvezérlő kicsivel több üzemanyagot korrigál. Tehát itt ellentétesen kell gondolkoznunk és úgy becsapni a motorvezérlőt, hogy melegebbnek lássa az üzemanyagot. Ebben az esetben ez csak minimális korrekciót tud eszközölni a motorvezérlő, így aki ilyen bokszot használ, az ne számítson túl sok plusz lóerőre.:-).
A gond ezekkel annyi, hogy ezek nagyon buta boxok, így nem állítható. Magyarán, terheléstől és motorhőmérséklettől függetlenül mindig ugyanolyan mértékben emel, vagy csökkent az üzemanyag mennyiségén. Egy régebben készült weboldalamról átollóztam egy ilyen tipikus, hőmérséklet becsapós tuningbox felépítéséről készült képeket, melyeken látszik a komoly elektronika. Íme a képek:


A komoly elektronikát megvédték a szélsőséges külső körülményektől. Nagyon alapos munkát végeztek 🙂 Ezen felül valószínűleg ez jelentette a másolás védelmet, hogy illetéktelenek ne tudják lemásolni a technikát.

Az utolsó képen, a másolás és folyadék védelem 🙂 eltávolítása után előbújik a központi AGY. A tuningbox „VEZÉRLŐ” elektronikája, a tuningbox LELKE. A kép nem túl nagy így röviden leírom, milyen alkatrészek láthatóak a bonyolult szerkezetben. Megpróbálok rövid lenni, hiszen „az idő pénz” és senki nem szereti ha üres, értelmetlen zagyvaságokkal tömik hosszasan a fejét. Szóval lássuk az alkatrész listát: 1.Ellenállás….lista vége. 🙂
Ennek örültek régen annyira a tuningbox használók, hogy kedvezményesen hozzájutottak potom 30.000-50.000Ft, vagy kitudja milyen áron. Bár lehet, hogy a „díszburkolat” került sokba, mindenesetre biztosan többe, mint maga az elektronika. Bár a pályafutásom alatt láttam már low budget megoldást is, ahol magába a vezeték kötegbe rejtettek el egy ilyen ellenállást, szinte láthatatlanul. Az autót már körbehurcolták több autószerelőn, mint a véres rongyot, nem találva az autó hibájának okát. Míg egyszer hozzám került és ezt a lehetőséget is megvizsgálva az élőadatok loggolása során gyanússá vált a dolog. Kis vezeték tapogatás után meg is lett a kis hamis.:-)
Egy másik ilyen tuningboxot használó autó esetéről egy régebbi blog írásomban már írtam, itt tudod elolvasni, érdemes! http://ecotuning.blogspot.hu/2012/07/antituningbox.html
Ebben az esetben negatív tuning volt a dologból. A mérési képet azért csatolom:

Egyéb tuningbox tesztek:
- BMW X7 M50D Chiptuning + Tuningbox teszt
- BMW 325TDS Tuningbox vs Chiptuning
- Mercedes R350 CDI Gyári hibák a szoftverben + Tuningbox Teszt
- Toyota Hilux 3.0D4D Tuningbox teszt DYNO fékpadon méréssel
- Citroen C5 2.0HDI 163LE fékpadi OPTimalizálás vs. TuningBox
- BMW 525D Tuningbox + Chiptuning egyben!
- Piggyback Tuningbox (ECU) működése és tesztelése
- Tuningbox működése és típusai
- Légtömeg MAF, MAP szenzor becsapása tuningboxal
- Tuningbox dízel adagolós típusokhoz, hogyan működik?
- Imádom a Tuningdobozokat… Mitsubishi Pajero 3.2DI-D Tuningbox teszt
- Tuningbox diesel Common Rail CR rendszerekhez hogyan működik?
- Opel Astra J 1.7CDTI 125LE Chiptuning Teljesítménymérés és Tuningbox teszt
- Mitsubishi Pajero 3.2DI-D Chiptuning – Tuningbox teszt
- BMW 320D Pszichológiai Tuningbox